facebook

Kadiaľ prevŕtajú Karpaty je stále otázne

Ministri tvrdia, že o trase D4 cez Malé Karpaty bude ešte diskusia.

Do roku 2030 by mal viesť popod Karpaty tunel.(Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

BRATISLAVA. Pri výbere trasovania diaľnice D4 v úseku Bratislava-Rača - Bratislava-Záhorská Bystrica je potrebné vyselektovať riešenie, ktoré bude zohľadňovať situáciu obyvateľov v najbližšom okolí diaľničného úseku, no i dôležitosť tohto tranzitu pre hlavné mesto i celé Slovensko. V súvislosti s diskusiou o variantoch vedenia diaľničného úseku s tunelom Karpaty to povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Riešenie stále hľadajú

"My potrebujeme vybrať riešenie, ktoré umožní čo najlepšie napojenie na existujúcu cestnú sieť," reagoval minister v súvislosti s viacerými variantmi trasovania úseku. Uistil, že o jednotlivých možnostiach úseku, ktorý bude súčasťou obchvatu hlavného mesta, chce ešte viesť odbornú debatu. Reagoval tak i na sťažnosť obyvateľov Marianky, Záhorskej Bystrice, ďalších dotknutých obcí i aktivistov z občianskeho združenia (OZ) Malé Karpaty. Tí vyčítajú, že Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR do povinnej časti hodnotenia vplyvov navrhovanej činnosti na životné prostredie nezahrnulo verejnosťou a dotknutými obcami požadované alternatívne varianty trás tunela pod Karpatmi z Lamača do Rače a pod Pezinskú Babu. Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) dnes uviedol, že proces je len na začiatku a envirorezort zohľadňuje pripomienky. "Myslím, že budeme posudzovať všetky varianty," uviedol šéf envirorezortu.

MŽP do rozsahu hodnotenia pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie určilo tri varianty trasovania. Variant 1 predpokladá celkovú dĺžku úseku 12.417 metrov, tunel Karpaty má mať dĺžku 10.980 metrov. Tunel sa bude začínať pod východnými svahmi Vajnorskej hory a vyúsťovať bude severozápadne od obce Marianka. Od tohto miesta po už vybudovaný úsek medzi diaľničnými križovatkami Stupava a Záhorská Bystrica bude približne jeden kilometer diaľnice viesť po násype.

Vo variante 2 bude celková dĺžka tunela 10.500 metrov, západný portál bude umiestnený pri západnom okraji obytnej zástavby obce Marianka. Aj v tomto prípade sa ráta s tým, že posledný kilometer úseku, končiaci mimoúrovňovou križovatkou Záhorská Bystrica, má viesť po násype, vo výške maximálne šesť metrov. Celková dĺžka tohto variantu je 12.372 metrov.

Variant 3 ráta s predĺžením vyústenia tunela za Mariankou s podúrovňovým križovaním Bratislavskej cesty I/2.

Súčasný variant je príliš blízko obce

Aktivisti z OZ Malé Karpaty poukazujú na malú vzdialenosť diaľničného úseku od obce Marianka a na to, že projekt bude mať nielen počas prevádzky, ale aj počas stavby výrazný negatívny dopad na obyvateľov v okolí. Dušan Statelov z OZ takisto upozornil, že v celom projekte je viacero nevyjasnených otázok, vrátane samotného zámeru i efektu celého projektu. "Aj napriek niekoľkoročnému procesu hodnotenia D4 investor doteraz neobjasnil účel stavby z celospoločenského hľadiska, nebola doložená požadovaná dopravná prognóza odľahčenia jednotlivých ťahov v Bratislave, ani tranzitných ťahov do Rakúska a Maďarska," pripomenul Statelov.

S výstavbou diaľnice D4 v úseku Rača - Záhorská Bystrica by sa malo začať v roku 2025, diaľničný úsek s viac ako desaťkilometrovým tunelom v masíve Malých Karpát by mal byť dokončený v roku 2030. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) to uviedla v projektovom zámere pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Ďalšie články z témy Samospráva

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Samospráva  na topolcanyinfo.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Samospráva, Samospráva, Samospráva, Samospráva, Samospráva

  1. Najväčší zberný dvor majú v Ivanke 322
  2. Odpadu v Slnečných jazerách bolo tento rok menej 107
  3. Muž skočil do jazera, hasiči telo vytiahli bez známok života 92
  4. Dopravu medzi Sencom Pezinkom a Bratislavou, by mohli vyriešiť vlaky 16
  5. Opitý šofér v centre Senca vrazil do zaparkovaných áut 14
  6. V Hrubom Šúre pri Senci vznikajú zaujímavé projekty domov 9
  7. Vrakuňská skládka straší oveľa väčšie územie 6
  8. Cesta na Senec v smere z Bratislavy je uzavretá 5
  9. Povinná revízia kotla? Nie, len neetická reklama 4
  10. Mesto začalo s vyberaním vstupného na jazerá skôr, hovoria, že to nie je nič neobvyklé 4

Najčítanejšie správy

Senec

Najväčší zberný dvor majú v Ivanke

Obyvatelia Ivanky pri Dunaji ho však nevyužívajú, obec dodnes nemá podpísanú zmluvu.

Odpadu v Slnečných jazerách bolo tento rok menej

Potápači čistili jazerá už po ôsmy raz.

Dopravu medzi Sencom Pezinkom a Bratislavou, by mohli vyriešiť vlaky

Vajnory chcú pre zlú situáciu v doprave vlaky na úrovni MHD.

Blízke regióny

Mesto dalo do chránenej bane naviezť zeminu s odpadom, jej pôvod tají

Práce sa ani po mesiacoch nezačali. Navážaninu už zarástla burina a trávy. Radnica ju musí odhrnúť.

Trnava rozširuje skládku, ďalšie pozemky pod odpad zatiaľ nemá

Na skládke komunálneho odpadu majú pribudnúť tri kazety na ploche 2,24 hektára. Mesto tak vyčerpá svoje pozemky, rozhodovať o spaľovni zrejme budú musieť poslanci už v najbližšom volebnom období.

Na koncerte Elánu sa v amfiteátri zabávalo 12-tisíc fanúšikov

Dosiahli už všetko, čo sa dalo. Jožo Ráž však ešte túži po tom, aby svojou pesničkou vyhrali svetovú hitparádu.

Nemocničné pavilóny už spája konštrukcia nadzemného tunela

Autá, ktoré sa nezmestia pod prepojenie, pustia do nemocničného areálu cez nový vjazd. Prioritne je určený pre sanitky.

Vo Veľkých Bierovciach vybuchla bioplynová stanica

Pri nehode utrpel jeden zamestnanec mierne popáleniny.

Všetky správy

To, čo predviedli Nemci a Taliani, je veľká hanba futbalu, tvrdil Hapal

Tréner slovenského národného tímu do 21 rokov Pavel Hapal sa takmer rozplakal.

Juraj Sagan suverénne obhájil titul majstra Slovenska v cyklistike

Brat úspešnejšieho Petra bol jediným Slovákom v úniku, z ktorého napokon vzišiel český i slovenský šampión.

Aj na dedine sa hrá inak. Šampionát dvadsaťjednotiek je neregulárny

UEFA urobila niekoľko prešľapov. Majstrovstvá Európy hráčov do 21 rokov stratili vážnosť.

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva prvého neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie. Kristíne Šlesarovej nepomohli ani ďalší štyria odborníci.

Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Kam vyraziť