facebook

Reakcie na tlačovú konferenciu aktivistov a OĽaNO

NDS: Tvrdenia aktivistov o náraste ľudí v okolí Bratislavy sú zrejme nereálne.

Výstavba križovatky Triblavina na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Do kapacitných posúdení vypracovaných v súvislosti s križovatkou Triblavina boli podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zahrnuté všetky investičné zámery, z ktorých boli v danom čase dostupné dopravno-inžinierske údaje.

Diaľničiari tak reagovali na vyjadrenia zo strany aktivistov z Občianskeho združenia (OZ) Triblavina a predstaviteľov hnutia OĽaNO-NOVA o tom, že v obciach na výstupe z Bratislavy začne bývať ďalších 100.000 ľudí. Pritom v štúdii, na základe ktorej sa rozhodlo o zmenách v križovatke aj v rozšírení diaľnice D1 do Trnavy, sa podľa aktivistov hovorí len o 14.500 ľuďoch.

NDS však považuje takýto odhad rozvoja tohto územia za pravdepodobne nereálny a nadhodnotený. "To by sa na predmestie hlavného mesta musel presťahovať celý Prešov s približne 87.000 obyvateľmi a Šamorín s približne 13.000 obyvateľmi," uviedol pre TASR vedúci odboru marketingu a služieb verejnosti NDS Martin Guzi.

Pôvodne to malo byť inak

Pôvodne sa totiž počítalo s tým, že sa diaľnica D1 rozšíri na plnohodnotný šesťpruh spolu s odstavnými pruhmi. Zároveň mali po oboch stranách cesty pribudnúť kolektory, čiže zberné cesty, cez ktoré sa mali obyvatelia priľahlých obcí napájať na diaľnicu.

Ministerstvo dopravy však rozhodlo o zmene, na základe ktorej sa má diaľnica D1 rozšíriť na osemprúdovú cestu, čiže kolektory majú byť akoby súčasťou samotnej diaľnice. Aktivisti však pri tomto riešení oponujú, že sa zníži počet možných pripojení na diaľnicu a namiesto viacerých križovatiek sa postaví len jedna - Triblavina.

S takýmito tvrdeniami však ministerstvo dopravy a ani NDS nesúhlasia. "Už sa stavia veľký obchvat Bratislavy, iba na vstupe do mesta od Senca a Pezinku prinesie obyvateľom štyri nové diaľničné križovatky. Ak do toho započítame aj vznikajúce križovatky Triblavina a Blatné, tak v tejto oblasti bude šesť nových diaľničných križovatiek, čo zabezpečí dostatok pripojení na zlepšenie dopravnej obsluhy tohto regiónu," uviedli z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Zástupcovia OZ Triblavina a opozícia teda podľa rezortu účelovo klamú, keď tvrdia, že dopravu pre ľudí v regióne má zlepšiť iba jedna križovatka.

Diaľničiari zároveň argumentujú aj tým, že tri diaľničné pruhy na D1 na vstupe a výstupe z Bratislavy už dnes často nestačia. "Pre trvalý nárast dopravy je nevyhnutné diaľnicu rozšíriť na štyri pruhy," dodal Guzi. Riešenie, ktoré presadzujú aktivisti, teda zachovanie diaľnice s tromi pruhmi, by preto podľa neho zhoršilo a do budúcna paralyzovalo dopravu na výjazde z hlavného mesta.

"NDS v spolupráci s ministerstvom dopravy postupuje pri riešení úseku D1 smerom na Trnavu zodpovedne, tak, aby zabezpečilo plynulosť dopravy v strednodobom a dlhodobom horizonte," opísal. Takým riešením je podľa neho plnohodnotné rozšírenie D1 v úseku Bratislava - Blatné na štyri pruhy s odstavným pruhom a ďalej po Trnavu s plnohodnotným trojpruhom s odstavným pruhom.

Zároveň podľa NDS dopravní experti namiesto kolektorov odporúčajú okrem rozšírenia diaľnice zvýšiť kapacitu aj existujúcich ciest, či už starú seneckú cestu prvej triedy I/61 alebo ďalšie. "NDS odštartovala prípravu pre rozšírenie starej seneckej cesty I/61 v uplynulých dňoch," vysvetlil Guzi.

Podľa diaľničiarov tiež nie je pravdou tvrdenie aktivistov, že križovatka Triblavina má slúžiť iba jednému developerovi. "Križovatka Triblavina bude slúžiť všetkým obyvateľom regiónu tak, ako ďalších päť nových diaľničných križovatiek na výstupe z Bratislavy smerom na Trnavu, Pezinok a Senec," vymenoval Guzi.

Starland podozrenia odmieta

Súčasne sa v reakcii aj spoločnosť Starland Holding dôrazne ohradila voči tvrdeniam aktivistov z OZ Triblavina a niektorých poslancov Národnej rady (SR). "V súvislosti s diaľničnou križovatkou Triblavina boli prezentované dezinformácie, že táto križovatka má slúžiť len spoločnosti Starland Holding. Absolútne sa to nezakladá na pravde. Križovatka bude slúžiť všetkým ľuďom v regióne, ktorí na ňu, vrátane našej spoločnosti, už dlho čakajú," uviedla spoločnosť.

Výskumný ústav dopravný (VÚD) upozorňuje, že ministerstvo dopravy nerozhodlo o rozšírení diaľnice na osempruh bez kolektorov na základe ich štúdie, ako to tvrdia aktivisti, ale na základe dopravno-inžinierskych podkladov vypracovaných konzorciom firiem, ktoré bolo zhotoviteľom projektovej dokumentácie pre rozšírenie diaľnice D1 v úseku Bratislava - Senec.

"Pred odovzdaním dokumentácie zo strany projektanta sme boli NDS oslovení s požiadavkou na vypracovanie dopravno-kapacitného posúdenia nového technického riešenia navrhnutého spracovateľom s preddefinovanými vstupmi tak z hľadiska infraštruktúry, ako aj objemu generovanej dopravy," vysvetlil šéf VÚD Ľubomír Palčák. Vstupné predpoklady stanovené NDS vychádzali pritom z investičných zámerov, na ktoré v dotknutom území diaľničnej križovatky Triblavina bolo vydané platné územné rozhodnutie,"

"S prírastkom 14.500 obyvateľov sme podľa zadania uvažovali len v zóne Chorvátsky Grob/Čierna Voda v rámci individuálnej bytovej výstavby, a to do konca už pre rok 2020. Na základe týchto údajov, prerozdelenia prepravnej práce a vyčíslenia dopravného zaťaženia pre rannú a popoludňajšiu špičkovú hodinu bola v jednotlivých scenároch zaťažená dopravná sieť spracovaného mezoskopického dopravného modelu," doplnil Palčák.

Ďalšie články z témy Život v meste


  1. Malinovský kaštieľ by sa mal dočkať rekonštrukcie 18
  2. Pumtracková dráha si priaznivcov našla okamžite 12
  3. Pátranie po nezvestnom starčekovi 11
  4. V Senci v noci zhoreli dve autá 7
  5. Deti čítajú málo? Možno to nebude také zlé 3
  6. Štát chce križovatku Triblavina postaviť v prospech developera, tvrdia aktivisti 3
  7. Rekonštrukcia kaštieľa v Bernolákove je hotová Video 3
  8. Výstavbu novej školy Chorvátskom Grobe môžu zastaviť spory v samospráve 2
  9. Na D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa prevrátil kamión 1
  10. Polícia obvinila starostu Kalinkova z prijímania úplatku 1

Najčítanejšie správy

Senec

Malinovský kaštieľ by sa mal dočkať rekonštrukcie

Výstava v kaštieli v Malinove predstaví študentské návrhy na jeho obnovu.

Pumtracková dráha si priaznivcov našla okamžite

Pri Zochovej chate otvorili dráhu pre cyklistov aj korčuliarov Pumptracková dráha má dĺžku 113,6 metrov.

Pátranie po nezvestnom starčekovi

Polícia aj rodina žiadajú o pomoc.

V Senci v noci zhoreli dve autá

Celková škoda na oboch automobiloch je zhruba 20-tisíc eur.

Deti čítajú málo? Možno to nebude také zlé

Do knižnej súťaže sa zapojilo viac ako 400 škôl a takmer 4000 žiakov.

Blízke regióny

V Trnávke našli mŕtveho muža

Polícia a záchranné zložky zasahovali v sobotu ráno v Trnave na Hospodárskej ulici. V rieke Trnávka našli mŕtvolu muža.

Ženy uprednostnili utajený pôrod pred hniezdom záchrany

Umelých prerušení tehotenstva bolo vlani menej. V jednom prípade bol dôvodom vysoký vek.

V Kanianke spojili sily pre dobrú vec

Organizácie a inštitúcie v najväčšej obci okresu sa aktívne zapojili do Dňa narcisov.

Po vyše roku znie v hradnej katedrále organ, má zmenený zvuk

Pre záujemcov je pripravená aj organová noc. Zahrá počas nej osem umelcov.

V centre Trnavy našli tisícky kostí

Tisícky kostí, časti pôvodných murív, aj pozostatky cintorína objavili archeológovia počas výskumu na Námestí kráľovnej Konštancie.

Všetky správy

Na Sibíri sa otvorila 'brána do podsvetia', odkryla starý les aj mŕtvoly

Kráter Batagajkal vznikol pri cyklickom topení a mrznutí permafrostu.

Mafiáni zrádzajú jeden druhého a postupne končia

O pozadí mafie sa za mrežami okrem Mikuláša Černáka zrejme rozhovoril aj Juraj „Piťo“ Ondrejčák.

To, čo sa deje na Evereste, je choré, tvrdí slovenská legenda

Bývalý horolezec Zoltán Demján: Everest je najvyšší kopec, nič viac.

Som noťas. Alkoholik znie moc učene

Alkoholizmus má tisícky podôb, teda aj tisícky možných liečebných metód. K radám lekárov treba pridať vlastné know-how.

Šéf TV Joj: Prinášame kvalitný obsah, chceme za to aj peniaze

Prečo by mali diváci platiť viac operátorom? A kedy hrozí vypnutie televízie veľkými operátormi?

Kam vyraziť