facebook

Reakcie na tlačovú konferenciu aktivistov a OĽaNO

NDS: Tvrdenia aktivistov o náraste ľudí v okolí Bratislavy sú zrejme nereálne.

Výstavba križovatky Triblavina na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Do kapacitných posúdení vypracovaných v súvislosti s križovatkou Triblavina boli podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zahrnuté všetky investičné zámery, z ktorých boli v danom čase dostupné dopravno-inžinierske údaje.

Diaľničiari tak reagovali na vyjadrenia zo strany aktivistov z Občianskeho združenia (OZ) Triblavina a predstaviteľov hnutia OĽaNO-NOVA o tom, že v obciach na výstupe z Bratislavy začne bývať ďalších 100.000 ľudí. Pritom v štúdii, na základe ktorej sa rozhodlo o zmenách v križovatke aj v rozšírení diaľnice D1 do Trnavy, sa podľa aktivistov hovorí len o 14.500 ľuďoch.

NDS však považuje takýto odhad rozvoja tohto územia za pravdepodobne nereálny a nadhodnotený. "To by sa na predmestie hlavného mesta musel presťahovať celý Prešov s približne 87.000 obyvateľmi a Šamorín s približne 13.000 obyvateľmi," uviedol pre TASR vedúci odboru marketingu a služieb verejnosti NDS Martin Guzi.

Pôvodne to malo byť inak

Pôvodne sa totiž počítalo s tým, že sa diaľnica D1 rozšíri na plnohodnotný šesťpruh spolu s odstavnými pruhmi. Zároveň mali po oboch stranách cesty pribudnúť kolektory, čiže zberné cesty, cez ktoré sa mali obyvatelia priľahlých obcí napájať na diaľnicu.

Ministerstvo dopravy však rozhodlo o zmene, na základe ktorej sa má diaľnica D1 rozšíriť na osemprúdovú cestu, čiže kolektory majú byť akoby súčasťou samotnej diaľnice. Aktivisti však pri tomto riešení oponujú, že sa zníži počet možných pripojení na diaľnicu a namiesto viacerých križovatiek sa postaví len jedna - Triblavina.

S takýmito tvrdeniami však ministerstvo dopravy a ani NDS nesúhlasia. "Už sa stavia veľký obchvat Bratislavy, iba na vstupe do mesta od Senca a Pezinku prinesie obyvateľom štyri nové diaľničné križovatky. Ak do toho započítame aj vznikajúce križovatky Triblavina a Blatné, tak v tejto oblasti bude šesť nových diaľničných križovatiek, čo zabezpečí dostatok pripojení na zlepšenie dopravnej obsluhy tohto regiónu," uviedli z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Zástupcovia OZ Triblavina a opozícia teda podľa rezortu účelovo klamú, keď tvrdia, že dopravu pre ľudí v regióne má zlepšiť iba jedna križovatka.

Diaľničiari zároveň argumentujú aj tým, že tri diaľničné pruhy na D1 na vstupe a výstupe z Bratislavy už dnes často nestačia. "Pre trvalý nárast dopravy je nevyhnutné diaľnicu rozšíriť na štyri pruhy," dodal Guzi. Riešenie, ktoré presadzujú aktivisti, teda zachovanie diaľnice s tromi pruhmi, by preto podľa neho zhoršilo a do budúcna paralyzovalo dopravu na výjazde z hlavného mesta.

"NDS v spolupráci s ministerstvom dopravy postupuje pri riešení úseku D1 smerom na Trnavu zodpovedne, tak, aby zabezpečilo plynulosť dopravy v strednodobom a dlhodobom horizonte," opísal. Takým riešením je podľa neho plnohodnotné rozšírenie D1 v úseku Bratislava - Blatné na štyri pruhy s odstavným pruhom a ďalej po Trnavu s plnohodnotným trojpruhom s odstavným pruhom.

Zároveň podľa NDS dopravní experti namiesto kolektorov odporúčajú okrem rozšírenia diaľnice zvýšiť kapacitu aj existujúcich ciest, či už starú seneckú cestu prvej triedy I/61 alebo ďalšie. "NDS odštartovala prípravu pre rozšírenie starej seneckej cesty I/61 v uplynulých dňoch," vysvetlil Guzi.

Podľa diaľničiarov tiež nie je pravdou tvrdenie aktivistov, že križovatka Triblavina má slúžiť iba jednému developerovi. "Križovatka Triblavina bude slúžiť všetkým obyvateľom regiónu tak, ako ďalších päť nových diaľničných križovatiek na výstupe z Bratislavy smerom na Trnavu, Pezinok a Senec," vymenoval Guzi.

Starland podozrenia odmieta

Súčasne sa v reakcii aj spoločnosť Starland Holding dôrazne ohradila voči tvrdeniam aktivistov z OZ Triblavina a niektorých poslancov Národnej rady (SR). "V súvislosti s diaľničnou križovatkou Triblavina boli prezentované dezinformácie, že táto križovatka má slúžiť len spoločnosti Starland Holding. Absolútne sa to nezakladá na pravde. Križovatka bude slúžiť všetkým ľuďom v regióne, ktorí na ňu, vrátane našej spoločnosti, už dlho čakajú," uviedla spoločnosť.

Výskumný ústav dopravný (VÚD) upozorňuje, že ministerstvo dopravy nerozhodlo o rozšírení diaľnice na osempruh bez kolektorov na základe ich štúdie, ako to tvrdia aktivisti, ale na základe dopravno-inžinierskych podkladov vypracovaných konzorciom firiem, ktoré bolo zhotoviteľom projektovej dokumentácie pre rozšírenie diaľnice D1 v úseku Bratislava - Senec.

"Pred odovzdaním dokumentácie zo strany projektanta sme boli NDS oslovení s požiadavkou na vypracovanie dopravno-kapacitného posúdenia nového technického riešenia navrhnutého spracovateľom s preddefinovanými vstupmi tak z hľadiska infraštruktúry, ako aj objemu generovanej dopravy," vysvetlil šéf VÚD Ľubomír Palčák. Vstupné predpoklady stanovené NDS vychádzali pritom z investičných zámerov, na ktoré v dotknutom území diaľničnej križovatky Triblavina bolo vydané platné územné rozhodnutie,"

"S prírastkom 14.500 obyvateľov sme podľa zadania uvažovali len v zóne Chorvátsky Grob/Čierna Voda v rámci individuálnej bytovej výstavby, a to do konca už pre rok 2020. Na základe týchto údajov, prerozdelenia prepravnej práce a vyčíslenia dopravného zaťaženia pre rannú a popoludňajšiu špičkovú hodinu bola v jednotlivých scenároch zaťažená dopravná sieť spracovaného mezoskopického dopravného modelu," doplnil Palčák.

Ďalšie články z témy Život v meste

Najčítanejšie správy

Senec

Najprv im preorali dráhu, potom zhorelo lietadlo, vraciame sa do 90. rokov?

Cez víkend zhorelo v Kráľovej pri Senci lietadlo, majitelia letiska si myslia, že ich chcú zničiť.

Polícia obvinila starostu Kalinkova z prijímania úplatku

Starosta mal žiadať dvadsaťtisíc eur alebo prevod vlastníckych práv pozemkov.

Pri nehode prišiel o život 36-ročný motocyklista

Včera večer zomrel pri nehode motocyklista zo seneckého okresu.

Prípad hodný osobitého zreteľa: uľahčenie byrokracie alebo nástroj moci?

V Ivanke pri Dunaji sa opäť mali porušovať pravidlá.

Príspevok na kanalizáciu v Ivanke je nezákonný

Ak v Ivanke pri Dunaji nedarujete 500 eur, pripojenie na kanalizáciu sa vám skomplikuje.

Blízke regióny

Na stavenisku automobilky Jaguar zomrel muž, udusil sa na plošine

Živnostník montoval hasiace rozvody z koša pohyblivej pracovnej plošiny pod strešnou konštrukciou.

Zmeny v parkovaní vyhrotili vášne, pred úradom protestovalo asi 200 ľudí

Nespokojní Trenčania zaplnili budovu mestského úradu, chceli sa zúčastniť na zasadnutí zastupiteľstva. Primátor Richard Rybníček pripúšťa, že novú parkovaciu politiku obyvatelia Trenčína vedeniu mesta zrátajú vo voľbách.

Svadba z rozumu zachránila futbal na hornej Nitre

Na Hornej Nitre napĺňajú okrídlené motto „všetko pre mládež“ do bodky.

Od apríla otvoria vynovený amfiteáter. Čo sa zmení?

Koncerty nielen na hlavnej scéne, ale aj na čerstvo osadenom menšom pódiu už čoskoro čakajú Trnavčanov vo vynovenom Mestskom amfiteátri.

Nesúhlas s parkovaním prerušil zasadnutie zastupiteľstva

Trenčania vyjadrujú svoj nesúhlas s novou parkovacou politikou mesta.

Všetky správy

Mongolský vpád do Piešťan pustoší stánky s oblátkami

Nie vpád cudzej hordy je reálnym nebezpečenstvom, ale toto živenie mládeže strachom pred neznámym.

Vysokoškolskí učitelia, sudcovia. Ako skončili Cuper, Tóthová a ďalší právnici z HZDS?

Niektorí sa navzájom pozývajú ako hostia na akcie pre študentov, iní zostali kolegami naďalej. HZDS vymenili za akademickú pôdu.

Relácia Sedem sa vracia. Nič nečakajte, vraví Milan Lasica

Humoristická relácia nebola na obrazovkách šesť rokov.

Máte hlučných susedov? Čo robiť, ak sa im nedá dohovoriť

Susedské spory často narastú do takých rozmerov, že sa ľudia musia brániť na súde.

Repka sa vzdal pozície šéfa lyžiarov. Prekáža mu aj postoj k Velez-Zuzulovej a Vlhovej

Odchádzajúci šéf František Repka tvrdí, že viceprezidenti lyžiarskej asociácie manipulujú s informáciami a presadzujú svoje osobné záujmy.

Kam vyraziť