facebook

Reakcie na tlačovú konferenciu aktivistov a OĽaNO

NDS: Tvrdenia aktivistov o náraste ľudí v okolí Bratislavy sú zrejme nereálne.

Výstavba križovatky Triblavina na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Do kapacitných posúdení vypracovaných v súvislosti s križovatkou Triblavina boli podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zahrnuté všetky investičné zámery, z ktorých boli v danom čase dostupné dopravno-inžinierske údaje.

Diaľničiari tak reagovali na vyjadrenia zo strany aktivistov z Občianskeho združenia (OZ) Triblavina a predstaviteľov hnutia OĽaNO-NOVA o tom, že v obciach na výstupe z Bratislavy začne bývať ďalších 100.000 ľudí. Pritom v štúdii, na základe ktorej sa rozhodlo o zmenách v križovatke aj v rozšírení diaľnice D1 do Trnavy, sa podľa aktivistov hovorí len o 14.500 ľuďoch.

NDS však považuje takýto odhad rozvoja tohto územia za pravdepodobne nereálny a nadhodnotený. "To by sa na predmestie hlavného mesta musel presťahovať celý Prešov s približne 87.000 obyvateľmi a Šamorín s približne 13.000 obyvateľmi," uviedol pre TASR vedúci odboru marketingu a služieb verejnosti NDS Martin Guzi.

Pôvodne to malo byť inak

Pôvodne sa totiž počítalo s tým, že sa diaľnica D1 rozšíri na plnohodnotný šesťpruh spolu s odstavnými pruhmi. Zároveň mali po oboch stranách cesty pribudnúť kolektory, čiže zberné cesty, cez ktoré sa mali obyvatelia priľahlých obcí napájať na diaľnicu.

Ministerstvo dopravy však rozhodlo o zmene, na základe ktorej sa má diaľnica D1 rozšíriť na osemprúdovú cestu, čiže kolektory majú byť akoby súčasťou samotnej diaľnice. Aktivisti však pri tomto riešení oponujú, že sa zníži počet možných pripojení na diaľnicu a namiesto viacerých križovatiek sa postaví len jedna - Triblavina.

S takýmito tvrdeniami však ministerstvo dopravy a ani NDS nesúhlasia. "Už sa stavia veľký obchvat Bratislavy, iba na vstupe do mesta od Senca a Pezinku prinesie obyvateľom štyri nové diaľničné križovatky. Ak do toho započítame aj vznikajúce križovatky Triblavina a Blatné, tak v tejto oblasti bude šesť nových diaľničných križovatiek, čo zabezpečí dostatok pripojení na zlepšenie dopravnej obsluhy tohto regiónu," uviedli z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Zástupcovia OZ Triblavina a opozícia teda podľa rezortu účelovo klamú, keď tvrdia, že dopravu pre ľudí v regióne má zlepšiť iba jedna križovatka.

Diaľničiari zároveň argumentujú aj tým, že tri diaľničné pruhy na D1 na vstupe a výstupe z Bratislavy už dnes často nestačia. "Pre trvalý nárast dopravy je nevyhnutné diaľnicu rozšíriť na štyri pruhy," dodal Guzi. Riešenie, ktoré presadzujú aktivisti, teda zachovanie diaľnice s tromi pruhmi, by preto podľa neho zhoršilo a do budúcna paralyzovalo dopravu na výjazde z hlavného mesta.

"NDS v spolupráci s ministerstvom dopravy postupuje pri riešení úseku D1 smerom na Trnavu zodpovedne, tak, aby zabezpečilo plynulosť dopravy v strednodobom a dlhodobom horizonte," opísal. Takým riešením je podľa neho plnohodnotné rozšírenie D1 v úseku Bratislava - Blatné na štyri pruhy s odstavným pruhom a ďalej po Trnavu s plnohodnotným trojpruhom s odstavným pruhom.

Zároveň podľa NDS dopravní experti namiesto kolektorov odporúčajú okrem rozšírenia diaľnice zvýšiť kapacitu aj existujúcich ciest, či už starú seneckú cestu prvej triedy I/61 alebo ďalšie. "NDS odštartovala prípravu pre rozšírenie starej seneckej cesty I/61 v uplynulých dňoch," vysvetlil Guzi.

Podľa diaľničiarov tiež nie je pravdou tvrdenie aktivistov, že križovatka Triblavina má slúžiť iba jednému developerovi. "Križovatka Triblavina bude slúžiť všetkým obyvateľom regiónu tak, ako ďalších päť nových diaľničných križovatiek na výstupe z Bratislavy smerom na Trnavu, Pezinok a Senec," vymenoval Guzi.

Starland podozrenia odmieta

Súčasne sa v reakcii aj spoločnosť Starland Holding dôrazne ohradila voči tvrdeniam aktivistov z OZ Triblavina a niektorých poslancov Národnej rady (SR). "V súvislosti s diaľničnou križovatkou Triblavina boli prezentované dezinformácie, že táto križovatka má slúžiť len spoločnosti Starland Holding. Absolútne sa to nezakladá na pravde. Križovatka bude slúžiť všetkým ľuďom v regióne, ktorí na ňu, vrátane našej spoločnosti, už dlho čakajú," uviedla spoločnosť.

Výskumný ústav dopravný (VÚD) upozorňuje, že ministerstvo dopravy nerozhodlo o rozšírení diaľnice na osempruh bez kolektorov na základe ich štúdie, ako to tvrdia aktivisti, ale na základe dopravno-inžinierskych podkladov vypracovaných konzorciom firiem, ktoré bolo zhotoviteľom projektovej dokumentácie pre rozšírenie diaľnice D1 v úseku Bratislava - Senec.

"Pred odovzdaním dokumentácie zo strany projektanta sme boli NDS oslovení s požiadavkou na vypracovanie dopravno-kapacitného posúdenia nového technického riešenia navrhnutého spracovateľom s preddefinovanými vstupmi tak z hľadiska infraštruktúry, ako aj objemu generovanej dopravy," vysvetlil šéf VÚD Ľubomír Palčák. Vstupné predpoklady stanovené NDS vychádzali pritom z investičných zámerov, na ktoré v dotknutom území diaľničnej križovatky Triblavina bolo vydané platné územné rozhodnutie,"

"S prírastkom 14.500 obyvateľov sme podľa zadania uvažovali len v zóne Chorvátsky Grob/Čierna Voda v rámci individuálnej bytovej výstavby, a to do konca už pre rok 2020. Na základe týchto údajov, prerozdelenia prepravnej práce a vyčíslenia dopravného zaťaženia pre rannú a popoludňajšiu špičkovú hodinu bola v jednotlivých scenároch zaťažená dopravná sieť spracovaného mezoskopického dopravného modelu," doplnil Palčák.

Ďalšie články z témy Život v meste

Najčítanejšie správy

Senec

Fakty z Grobu znova ožili

S dokumentom, ktorý sa pred necelým rokom ukázal ako podvrh ešte aj dnes argumentujú politici.

Ozbrojená lúpež v seneckom klenotníctve

Polícia prosí verejnosť o pomoc.

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Ponor potápačov sa skončil tragicky

Presné príčiny a okolnosti smrti 52-ročného muža budú známe až po pitve, ktorú nariadil vykonať ohliadajúci lekár.

Nezvestného 58-ročného Dušana našli

Muž bol nezvestný takmer dva týždne.

Blízke regióny

Koniec plechovým hangárom? Trnava chce veľké obchody už len za mestom

Do konca februára môžu Trnavčania pripomienkovať štyri zmeny územného plánu. Jedna z nich by mohla znamenať koniec výstavby veľkých hangárových obchodných centier priamo v meste.

Zúfalí ľudia: Sused po nás strieľa a hádže na nás výkaly, no polícia to roky nerieši

K mladíkovi chodia policajti ako na hodiny klavíra. Iba mestských policajtov si vlani zavolal neuveriteľných 66 ráz a v tomto roku už 21-krát, podľa náčelníka vždy neopodstatnene.

Leteckí záchranári pomáhali ťažko zranenému vodičovi

35-ročný vodič utrpel ťažké zranenia.

V Kanianke našli nového zubára. Do budúcnosti to môže byť problém

Na hornej Nitre je ešte v súčasnosti dostatok stomatológov. Ich priemerný vek je však vysoký, čo pre ďalšie roky nie je dobrá správa.

Kamión skončil skrížený v priekope

Hasiči prečerpali z vytekajúcej nádrže asi 500 litrov nafty.

Všetky správy

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

Krajina znásilnení a útočiacich migrantov? Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov, no štatistiky o kriminalite a správy o no-go zónach sú často zdeformované.

Majú pírsing a tetovanie. Ak dostanú žltačku C, majú sa liečiť za vlastné

Nepreplácaním liečby hepatitídy C pre niektorých pacientov chce Všeobecná zdravotná poisťovňa ušetriť peniaze. Je v strate 200 miliónov.

Prečo čakal Pánik tak dlho? Tichých hráčov v NHL nemajú radi

Slovenský hokejista je pre Chicago skvelou voľbou – darí sa mu a je lacný. Po sezóne to však nemusí platiť.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Kam vyraziť